De belastingregeling voor grensoverschrijdende rente- en royaltybetalingen is neergelegd in de vier richtlijnen en de twee bijlagen bij de Toetredingsakte van Bulgarije en Roemenië die hierboven zijn genoemd; er bestaat geen geconsolideerde tekst. Dit leidt tot een juridisch kluwen voor wie de geldende wetgeving moet raadplegen. Door de bestaande wetgeving samen te brengen in één besluit, zal de toepassing van geharmoniseerde wetgeving eenvoudiger, duidelijker en gemakkelijker worden voor bedrijven en beroepsbeoefenaren die met deze aangelegenheden te maken krijgen.
De bronbelastingheffing en de teruggaafprocedures voor het verlenen van de belastingvermindering waarin nationale wetgeving of dubbelbelastingverdragen voorzien, resulteren in hoge nalevingskosten. Belastingplichtigen moeten het nodige papierwerk verrichten om aan te tonen dat ze aanspraak hebben op vermindering wegens dubbele belasting of verrekening van het bedrag van de betaalde buitenlandse belasting door middel van een overeenkomstige vermindering van de in hun woonstaat geheven vennootschapsbelasting. Bovendien moeten ondernemingen belastingen aan de bron inhouden en krijgen zij nadien teruggaaf als de belastingdienst van oordeel is dat zij in aanmerking komen voor de verdragsvrijstelling of -vermindering. Ook is het zo dat wanneer bronbelastingen worden gecompenseerd door een verrekening in het woonland, de bronheffing wordt ingehouden op de betaling terwijl de vermindering in de woonstaat pas volgt wanneer de belastingaangifte wordt ingediend. Bedrijven worden hierdoor geconfronteerd met liquiditeitskosten. Volgens de effectbeoordeling zouden de in dit herschikkingsvoorstel opgenomen initiatieven om de bronbelastingen in een groter aantal gevallen af te schaffen, een besparing aan nalevingskosten van naar schatting 38,4 tot 58,8 miljoen euro opleveren.